Catherine en Loes in Mexico en Guatemala

Week 1 in Pojom

Ola Amigos,

Wat vliegt de tijd hier, we zijn al een week ter plaatse. Al een beetje ingeburgerd in de Pojomse cultuur. Het gaat alleszins nog steeds goed met ons...

Vrijdag en zaterdag consultas gedaan en zondag hadden we al direct een dagje vrij. Ja ook in Pojom ist 'zondag-Josdag'. We zouden voormiddag naar de markt gaan. Bergschoenen aandoen zei Hanne, en gelijk had ze. 2uren stapen in de bergen (en enkele valpartijen) later kwamen we tot de conclusie dat we iets te lang getreuzeld hadden en dat de markt al zo goed als gedaan was.... Daar ging ons lekker avondeten! Wel ne 'papas fritas' kunnen bemachtigen (zoiets als frietjes...??) om de maag mee te vullen. Ook werden we geconfronteerd met de doorsnee toilet hier... een houten kotje met een plank in waar een gat in zit en als deur een plastieken doek. En de deze was in geen 30 jaar meer zuivergemaakt denk ik :) dolle pret hehe!!

Zondag op maandag nacht. half 4.... een enorm dronken man aan de deur, helemaal onder het bloed, gezicht, kleren, alles....!!! Daar sta je dan met een slaapkopje... Redelijk snel wakkergeschud. Hij was blijkbaar ergens gevallen met zijn zatte botten en heel zijn bovenlip was opgezwollen en der zat een scheur in... niet zo mooi!!!!

Smaandags is het hier vrouwendag = prenatale consulten! Our time to shine!! Zwangerschappen vaststellen, controleren, vragen beantwoorden,... Noem maar op! Opmerkelijk ook hoeveel vrouwen hier al komen vragen voor familieplanning (wel te begrijpen als het gemiddelde gezin hier 10 kinderen heeft) Maar toch, al een hele prestatie die vivir en amor heeft neergezet... chapeau!!

de rest van de dagen zijn het hier algemene consulten. Algemeen medische problemen. voornamelijk kinderen. De kinderen zijn hier zooo mooi, maar zoooo onhygienisch. Ze lopen overal door met hun blote voetjes en steken alles in hun mondjes met alle gevolgen vandien! Es allemaal goed in bad steken, da zouden we willen doen, maarjaa :)! Nog een spijtig feit is dat ge hier in Guatemala gewoon medicatie kunt krijgen zonder voorschrift... wat als gevolg heeft dat ouders zware medicatie voor volwassenen aan hun kinderen geven zonder enige medische kennis. Met zwakke, tamme kinderen als gevolg...

Vivir en amor doet hier fantastisch werk, zoveel is al duidelijk na onze eerste week!!! Zouden niet willen weten wat hier allemaal gebeurde moest de hulp van Hanne en Kurt hier niet aanwezig zijn!!

Vandaag trokken we naar Yalanhuitz om les te geven aan de vroedvrouwen van de omliggende dorpen. 6u vertrokken met de bergschoenen.... 3uur gewandeld, bekaf!! De les ging over stuitbevalling... zwaar verbaasd over hoeveel aandacht we kregen en hoe enthousiast de vroedvrouwen waren. De traditionele vroedvrouwen van hier zijn immers niet geschoold en hebben dus alle baat bij deze lesjes. Om maar een voorbeeld te geven: de laatste keer dat een van de vroedvrouwen een stuitbevaling gedaan had was het lijfje geboren, maar het hoofd pas 2uur nadien, met dus een overlijden van het kindje tot gevolg.

Op deze manier probeert Vivir en amor de vroedvrouwen bij te scholen en hun technieken aan te scherpen op basis van wetenschappelijk feiten!! Een wereld van verschil creëren zij hier met hun schitterend werk. We zijn dolblij dat we hier deel van mogen uitmaken!!

Ons vrouwtje is jammer genoeg wel nog niet bevallen... We wachten in spanning af!!

hasta luego! Muchos besos

Catarina y Luz

Michiel Faes

Hey Catherine,

Ik lees dat het daar een zeer avontuurlijke onderneming is! Ik hoop dat ge er veel van kunt opsteken en dat ge het naar uw zin hebt.
Amuseer u, en zorg een beetje voor uzelf.

Michiel

Astrid

Dag meisjes

Zoals beloofd kom ik regelmatig eens kijken om jullie verhalen te lezen. Ze zijn leuk om te lezen. Ik kan helaas jullie foto's niet bekijken.. een volgende keer misschien.

Groetjes

Jensito y Ansita

Ola Catarina!

Jij moet je daar wel thuis voelen! Het lijkt precies Geel: zatte venten die om 4u 's nachts thuiskomen... Daar weet jij zeker raad mee! :)
Verder lezen we dat het daar enorm goed gaat precies! Altijd leuk om je blogverhaaltjes te volgen!
Hier gaat het leven zijn gewone gangetje ... Jens en Thomas spelen zaterdag de finale op den Bruul tegen elkaar. Spannend!
Muchos plezieros!! En blijf stenen verleggen! :)

Groetjos!
Jensito y Ansita

Jill Smets

Laat nu maar vlug iets weten ... zovele dagen zonder nieuws is zo vreemd ; we zijn namelijk verwend door jullie goedvertelde verhalen.
Morgen Terugkomdag 3°jaars vroedvrouwen : We gaan zeker aan jullie denken!

Vicky, Annelien en Stéphanie

Dag meisjes,

Hoe gaat het met jullie daar? Het is leuk jullie spannende verhalen te lezen op de blog! Hou alle moed er in, ook als het minder gaat. Jullie leveren prachtig werk! Geniet nog van de mooie dingen die julle tegemoet komen!

Drie dikke kussen

ps: zitten nu op de terugkomdag in het koude belgië en jullie genieten van de zon!

Jasmine

How is it in guatemalaaa? :)
x

christiane bruynooghe diksmuied

een dezer dagen arriveert mijn nichtje ANNELEEN HAECK uit Ieper in Pojom; Zij zal er ook werken voor het project vivire en amor. Als jullie haar tegenkomen, doe veel groetjes. Stel het goed ginder